Test: Scott Spark 960 - Del 2

Søren Breinholt har fået den store fornøjelse af at teste den nye fuldaffjedrede Scott Spark 960 mountainbike. Gennem det næste halve år vil han komme med opdateringer omkring hans oplevelser og erfaringer med cyklen. Dette er det andet indspark i serien.

Mød vores testperson

"DAGEN! Den eftermiddag hvor mørket hastigt vinder over de sidste solstråler, hvor ugens arbejde endelig er overstået og man kan se frem til et par dage uden presset fra hverdagens krav. Der står den badet i lys i butikken – klar til test.

Jeg hedder Søren. Er 37 år. Bosat i Hedensted med en fantastisk hustru og to dejlige piger på 5 og 9 år. Mit arbejdsliv består af teknisk support, produkttræning og problemløsning i autobranchen. I min fritid nyder jeg naturen på en så varieret måde som muligt. Undervandsjagt, fiskeri, jagt, gåture og ikke mindst MTB ture.

Det hele startede for et par år siden, hvor jeg fik lov til at prøve en vens MTB. Lige nøjagtigt denne oplevelse fik mig til at finde min indre drengerøv frem igen. Jeg følte mig som en ung knægt der var uovervindelig. MTB er nu blevet en saltvandsindsprøjtning og pusterum i min ellers travle hverdag. Jeg ELSKER at komme ud at rulle."

Læs del 1

Full suspension vs. hardtail

Dagene er blevet varmere igen – tæerne kan holdes varme med et par tykkere sokker og tape til at lukke ventilationshullerne i skosnuderne (Nye vinterstøvler er bestilt). Skoven har nu kastet alle bladene og nu står de nøgne og svajer i vinden. Skoven bliver pludselig mere gennemsigtig og åbner op for små gemte passager mellem stierne. Det er netop disse passager jeg har fokuseret på i denne del af min opgave. Jeg kommer fra en 27,5” hardtail som jeg var glad for, men så alligevel ikke… Mine cykelture i grovbotanikken blev ofte meget krævende grundet flere forhold. Et af dem var pedaler/sko.

Det er overordentlig svært at holde fødderne på pedalerne samtidig med at der skal trykkes moment i underlaget for at komme over forhindringerne. Jeg følte mig lidt som en begynder med begyndervanskeligheder. Det var jeg nu egentlig også, men mine ambitioner ville bare mere. Derfor var første skridt at købe et nyt sæt pedaler og tilhørende sko for at kunne få styr på det. Et par forsigtige ture med fødderne koblet til pedalerne gjorde mig tryg ved det nye set-up og jeg lærte hurtigt fordelene. Det fjernede fokus fra fødder til det køretekniske. Med altid korrekt placerede fødder krævede det nu bare at kunne tæmme cyklen. 

Overgangen fra hardtail til full suspension

Som skrevet i første indlæg er jeg svært tilfreds med min nye 2017 SCOTT SPARK 960. Hver gang jeg er i skoven finder jeg nye ting der gør den bedre end den gamle HT. At kunne vælge mellem 3 hårdheder i affjedringen er suverænt. Uanset underlag finder man let den hårdhed/blødhed der kræves. Om det er asfalten, skovsporene, nedkørsler, eller krævende passager så er der et passende set-up. Det handler om kontakten til underlaget – ikke bare farten eller momentet, men følingen med underlagets beskaffenhed.

I låst tilstand er der minimal vandring på affjedringen. Man fornemmer ALT og overførslen af kræfter til underlaget er direkte. I middel affjedring har man super kontakt til specielt løst underlag; eksempelvis skovstier der er transporten mellem ruterne. Dette underlag er ofte løst materiale i form af jord eller stabilgrus eller lignende. Her har jeg det sjovest i tiden. Hold fast hvor er kontakten suveræn. På min hardtail blev jeg altid mindet om ujævnheder og huller ved at mærke det gennem benene eller bagdelen. Disse stød tærer på kræfter og koncentration. Man tøver med give fuld pedal. Men på Full Suspension giver det så meget mening at have valgt denne type cykel. Jeg har kørt passager igennem på den nye SCOTT SPARK 960 hvor jeg aldrig har kørt så stærkt før. Tårerne har trillet ned ad kinderne grundet fartvinden og smilet har været fra øre til øre når passagen er kørt igennem. 

Specifikationer

StelAluminium
ForgaffelRock Shox Recon Silver RL Solo Air
DækMaxxis Forekaster
HjulSyncros X-23
Gear20
BremserShimano M365 Disc
SkiftegrebShimano Deore SL-M610
CassetteShimano Deore CS-HG50-10 / 11-36 T
KranksætShimano Deore FC-M627-B2
ForskifterShimano Deore FD-M617-D
BagskifterShimano SLX RD-M7000-10 SGS
BagdæmperX-Fusion Nude Trunnion

Det blødeste trin i affjedringen bruger jeg gerne til nedkørsler eller tracks der udfordrer med niveauforskelle eller meget ujævnt terræn. Fokus forbliver på den mest optimale rute gennem terrænet og ikke på den rute der skåner bagdel og ryg for slag og stød. Fornemmelsen af at affjedringen neutraliserer ujævnhederne og leverer dæmpede reaktioner til rytteren, er enestående. Det giver max overskud og man får lyst til at udfordre tracks man tidligere så som umulige. For at få det optimale ud af alle tre niveauer skal man øve sig i at læse vejen foran sig. Præcist som en rallykører – se frem i sporet. Hvad sker der? Trin 1-kraft, 2-kontrol eller 3-soft. Mestrer man denne teknik, at kunne se frem i sporet, så er man rigtig godt på vej. 

Opsamling

Knap 120km kilometer er tilbagelagt i denne omgang. Vejret har været fint, ruterne har ikke været overfyldte og jeg har tilbragt nogle gode timer i skovene. Cyklen har kørt fejlfrit og der har ikke engang været en punktering endnu. Jeg er blevet mere dus med den nye cykel og føler mig rigtig godt tilpas nu. Klar til mange flere kilometer.

Det er min klare overbevisning valget af denne cykel er rigtigt. Jeg sværger ikke til singletracks, ej heller til downhill eller max fart med hovedet under armen, men jeg søger en cykel der er anvendelig til alt det jeg har lyst til. Jeg elsker de sorte passager, hvor man får sin sag for. Eller de nedkørsler hvor pulsen banker helt oppe i halsen eller blot der hvor man tager sig en tur ud i det fri for at lade hovedet køre i tomgang og hvor man kan være sig selv.  Der er SCOTT SPARK 960 den ideelle cykel. 

Interesseret i MTB?

Er du nysgerrig på at vide hvilke muligheder du har, hvis du leder efter en ny mountainbike? Klik gennem vores filtre, tilpas din søgning til lige netop dit behov og se vores video, hvor vi forklarer hvad du skal være opmærksom på, når du kigger efter en ny mountainbike.

Se udvalg