Test: Scott Spark 960 - Del 4

Søren Breinholt har fået den store fornøjelse af at teste den nye fuldaffjedrede Scott Spark 960 mountainbike. I dette afsnit sætter Søren fokus på rengøring af cyklen, så den forbliver i topform gang efter gang.

Vedligeholdelse af MTB

Det er jo ikke bare sådan, at smide sin Scott Spark 960 i stakken af andre cykler, eller ind i skuret, i forventningen om, at den forbliver en lækker cykel i den tid man ejer den. Der er masser af vedligeholdelse i vente, hvis man vil have en cykel der forbliver i god stand og opretholder en vis standard.

Jeg selv, elsker at tage en rengjort og velsmurt cykel frem fra garagen og sætte mig op og suse afsted – vel vidende om at komponenterne er rengjort, tjekket og smurt op. Delene holder bare bedre og længere når de er vedligeholdt. Man kan da sagtens bare cykle løs indtil det strejker eller skal justeres, fordi der er en kage af kædesmørelse, græsstrå og en solid omgang mudder, der generer gearskiftet - men skal man byde sin dyrt indkøbte MTB sådan en tilværelse? Nej, vel.

Specifikationer - Scott Spark 960

StelAluminium
ForgaffelRock Shox Recon Silver RL Solo Air
DækMaxxis Forekaster
HjulSyncros X-23
Gear20
BremserShimano M365 Disc
SkiftegrebShimano Deore SL-M610
CassetteShimano Deore CS-HG50-10 / 11-36 T
KranksætShimano Deore FC-M627-B2
ForskifterShimano Deore FD-M617-D
BagskifterShimano SLX RD-M7000-10 SGS
BagdæmperX-Fusion Nude Trunnion

Frem med vandslangen, vaskebørsten, rengøringsprodukterne og knofedtet. Det er ikke altid nogen fed tjans, at skulle igennem, men det lønner sig i sidste ende. Jeg måtte selv erfare at en hurtig sniger-vask på tankstationen i indkørslen til vaskehallen ikke var den bedste ide. Jeg havde cyklen med på overnatning og havde ikke mulighed for at vaske den ordentligt inden den skulle i bilen igen, så det blev til en hurtig overhaling med sæbevand nogle kærlige kast med vaskebørsten, og det var alt.

Det blev et kedeligt gensyn med cykelkæden dagen efter. Salten, grundet frostvejret, havde fået godt fat i kæden og det lignede bestemt ikke noget, der var efter min standard. Øv, det var ikke gennemtænkt. Mit bedste råd er: Pas på Jeres grej, uanset om det er sommer eller vinter. Det skal vedligeholdes for at man får det bedste ud af det.

Vaskeprocedure efter en tur i skoven

Frem med vandslangen og spul alt løst materiale af.  Anvend en Bike Cleaner for at løsne det fastsiddende snavs og lette rengøringen. Lad det virke i 5 minutters tid. Imens kan man finde det resterende vaskegrej frem. Her anvender jeg en gammel vaskebørste med vandtilslutning, en gearbørste, kæderens og en stak klude. Jeg forsøger at begrænse mit forbrug af ”ikke biologiske rengøringsmidler” til et absolut minimum og opsamle rester af dette i en egnet beholder, som bortskaffes på lossepladsen.

Når cyklen er klar til vask, starter jeg altid for oven og med de reneste steder først. Vask metodisk og med masser af vand – så ridser du mindst. Vask aldrig direkte på tandhjul/kassette eller kæde med børsten, der anvendes til resten af cyklen. Brug en egnet kæde børste/gearbørste til dette da det er der mest genstridige snavs der sidder her.

For hver 3-5 cykeltur afmonterer jeg kæden og renser denne, kassetten og gearskiftet helt ned. Det gør jeg for at passe på kæde og kassette og for perfekt gearskift hver gang. Jeg selv har fundet et biologisk renseprodukt til industrien, som er uden faremærker, men fantastisk til at rense cykelkæder med. Af med kæden – ned i bøtten med kæderens – rensemiddel og kogende vand i, og så skal man blot skrubbe en smule med selv til sidst. Efter rensning skal den selvfølgelig smøres op med en god kædeolie. Wet-lube til det våde vejr og dry-lube til … gæt selv!

Skyl cyklen godt igennem alle steder og lad den dryppe af mens du pakker vaskesagerne væk. Brug kludene til at tørre cyklen af for det resterende vand og snavs. Til sidst gives alle bevægelige gearforbindelser en dråbe tynd olie for at give bedst funktionsduelighed. Kæden skal også have et skud olie inden den stilles ind.

Et sidste tip

Et sidste råd er, at smøre kæden op, når man kommer hjem. De fleste kædeolier er tynde ved påføring, men tørrer op over et givent tidsrum. Hvis man smører kæden op lige inden afgang, så ender det med, at en stor del lander udenfor tiltænkt område. Det er oftest på underben, fælg, rammen eller andre steder. Vær smart – forebyg frem for at reparere!

Mød vores testperson

"DAGEN! Den eftermiddag hvor mørket hastigt vinder over de sidste solstråler, hvor ugens arbejde endelig er overstået og man kan se frem til et par dage uden presset fra hverdagens krav. Der står den badet i lys i butikken – klar til test.

Jeg hedder Søren. Er 37 år. Bosat i Hedensted med en fantastisk hustru og to dejlige piger på 5 og 9 år. Mit arbejdsliv består af teknisk support, produkttræning og problemløsning i autobranchen. I min fritid nyder jeg naturen på en så varieret måde som muligt. Undervandsjagt, fiskeri, jagt, gåture og ikke mindst MTB ture.

Det hele startede for et par år siden, hvor jeg fik lov til at prøve en vens MTB. Lige nøjagtigt denne oplevelse fik mig til at finde min indre drengerøv frem igen. Jeg følte mig som en ung knægt der var uovervindelig. MTB er nu blevet en saltvandsindsprøjtning og pusterum i min ellers travle hverdag. Jeg ELSKER at komme ud at rulle."

Læs del 1

Interesseret i MTB?

Er du nysgerrig på at vide hvilke muligheder du har, hvis du leder efter en ny mountainbike? Klik gennem vores filtre, tilpas din søgning til lige netop dit behov og se vores video, hvor vi forklarer hvad du skal være opmærksom på, når du kigger efter en ny mountainbike.

Se udvalg