Brugte cykler - 10 gode råd til køb af brugt cykel

Søger du efter en brugt cykel og er du ikke sikker på hvordan du skal tjekke cyklens tilstand? Vi giver dig ti håndgribelige steps, som du kan følge, når du kigger på brugte cykler.

Det kan være svært at vurdere om en brugt cykel er lige så god, som den måske ser ud til på overfladen. Det er nemt at komme til at kigge efter små mangler, som ikke betyder noget for selve køreoplevelsen – mens det er mindst lige så nemt, at overse essentielle skader, som kan vise sig at være meget større end de egentlig ser ud.

Hvis du ikke ved, hvad du skal være opmærksom på, kan du risikere at komme hjem med en cykel som koster dig dyrt i reparationer og tid. Så hvad skal du holde øje med for at undgå ubehagelige overraskelser? Her er vores ti gode råd, som hjælper dig til at styre uden om de værste fælder, når du køber brugt cykel.

1. Knirkende krankleje

1. Knirkende krankleje

Den mekanik der forbinder cyklens to pedalarme med hinanden, kaldes for en krankboks. Lejet i krankboksen, der sørger for at pedalarmene kører let rundt, er grundet dens placering tæt på vejen, hårdt udsat for regn og skidt, som på sigt kan udtørre lejets smøring. Hvis lejet først er blevet tørt, bliver det hurtigt ødelagt, hvilket resulterer i en irriterende knirke og gør det sværere at træde pedalerne rundt.

Det skal du gøre
Tag fat om den ene pedalarm og vrik den fra side til side. Læg mærke til om pedalarmen bevæger sig og om du kan fornemme slør. Du skal gerne være i stand til kun at bevæge pedalen i sin naturlige retning, for hvis pedalarmen kan rykke sig en smule til siden, kan det tyde på at kranklejet har nået sin udløbsdato. Vores mekanikere hos Fri BikeShop oplever ofte nødvendigheden af en kranklejereparation, hvilket som regel viser sig at være en dyr fornøjelse. Så vær helt sikker på at der intet slør er, når du tester kranklejet og overvej om det kan betale sig.

2. Ruller det?

2. Ruller det?

Hjul er for nogle personer en lidt overset komponent, men har selvsagt stor betydning for, hvordan cyklen egentlig ruller på underlaget. Hvis cyklen har været væltet, har kørt over kantsten, store bump eller lignende, kan selve hjulfælgen være beskadiget og skabe en meget ubehagelig og bumpende cykeloplevelse.

Det skal du gøre
Løft cyklens forhjul op ved at tage fat i cykelstyret med den ene hånd, mens du tager fat i forhjulet med den anden. Giv hjulet et ”spin” og hold øje med om det roterer lige og ikke giver sig fra side til side. Hvis det slår ud, kan det betyde, at fælgen er skæv og højst sandsynligt ikke er særlig holdbar. Et nyt fælg kan hurtigt koste en del, så det er værd at tjekke ordentligt igennem.

Når du har tjekket forhjulet, kan du løfte baghjulet op ved at tage fat i sadlen eller bagagebæreren og derefter tjekke baghjulet på samme måde. Husk at hjulene ligesom krankboksen også har lejer, så tjek hjullejerne på samme måde som kranklejet ved at vrikke hjulene fra side til side. Husk desuden at se efter om der mangler eger.

3. Sidder sadelpinden fast?

3. Sidder sadelpinden fast?

Samlingen mellem saddelpinden og selve stellet har tendens til at ruste, hvis cyklen har et par år på bagen, eller hvis den har stået udenfor i regn og kulde. Vand kan nemlig løbe ned i revnen og over tid få saddelpinden til at sætte fast. Hvis den sidder fast, så vil du ikke kunne indstille cyklen ordentligt og chancen for at du nogensinde vil kunne sidde behageligt på den er lille.

Det skal du gøre
Tag dit eget værktøj med, eller få sælgeren til at skrue saddelpinden løs for dig. Se om du kan køre den op og ned, eller om den sidder fast. Hvis den sidder fast, kan det være fordi at den er rustet, og så er der ikke meget at stille op. Dette gælder for så vidt også for styret og dets indstillingsmuligheder.

4. Knasende indvendige gear

4. Knasende indvendige gear

Gearkassen, eller bagnavet som det også kaldes, sidder i baghjulet og er meget følsom overfor vand og snavs. Hvis først det er blevet udsat for fremmedlegemer, så er der næsten ingen vej udenom en reparation. Det kan være rigtig dyrt og kan hurtigt koste dig et firecifret beløb. Det er derfor vigtigt at du ved, hvordan du skal tjekke cyklens gear.

Det skal du gøre
Løft baghjulet op ved at tage fat i sadlen eller bagagebæreren og giv baghjulet et
”spin” med den anden hånd. Lyt rigtig godt efter om gearet lyder velsmurt og giver en lille kliklyd regelmæssigt. Hvis kliklyden kun forekommer sporadisk eller hvis bagnavet giver en knasende lyd, så står cyklen formentlig overfor en ordentlig overhaling, som i princippet er penge du kunne have brugt på en helt ny cykel.

5. Pas på tyven!

5. Pas på tyven!

Selvom du stoler på sælgeren, så er det meget vigtigt, at du er helt sikker på, at den cykel du er i gang med at købe, ikke er stjålet. Det er unægtelig en af risikoerne ved at handle brugt, så derfor er det vigtigt at du tager dine forholdsregler.

Det skal du gøre
Spørg først efter kvitteringen på cyklen, hvor stelnummeret altid står på. Hvis sælger af den ene eller anden grund ikke har denne, så skal du finde stelnummeret på cyklen. Du kan som regel finde stelnummeret på undersiden af kranken, på saddelpinden eller på kronrøret, som er det forreste rør på cyklen, hvor forgaflen går ned gennem. Når du har fundet stelnummeret kan du slå nummeret op i Politiets egen app og se om den er meldt savnet. Skulle stelnummeret være meget utydeligt eller kradset ud, er det højst sandsynligt fordi nogle har prøvet at skjule det - hold dig i dette tilfælde væk fra at købe.

6. Undgå punkteringer

6. Undgå punkteringer

Dæk er langtfra den dyreste komponent på en almindelig cykel. Det kan dog være en uforudset og irriterende omkostning, hvis ikke du har været opmærksom på deres tilstand før købet af en brugt cykel. Husk derfor at tjekke dem for din egen skyld.

Det skal du gøre
Gå begge dæk grundigt igennem og hold især øje med siderne af dækkene. Tjek først om der er flænger på siden, for så går der formentlig ikke lang tid, før dækket revner og giver plads til småsten, der kan punktere cykelslangen. Slidbanemønsteret skal også være relativt intakt, så du kan bevare dit vejgreb i regnvejr. Hold desuden øje med om dækket er ekset, krakeleret eller ujævnt. Slidte dæk er lig med flere punkteringer, og det er der ingen der har lyst til.

7. Tag en tur

7. Tag en tur

Man kan ikke vide om cyklen kører godt, før man har prøvet den af. Ligesom man aldrig ville købe en bil uden en prøvetur, så anbefaler vi også stærkt, at du stiger op på sadlen og svinger benene lidt rundt, før du ligger penge i hånden på sælgeren.

Det skal du gøre
Du behøver ikke at køre en lang tur, men bare nok til at du lige kan få en fornemmelse af cyklen. Ruller hjulene lige så godt som forventet? Skifter alle gear ordentligt? Hvis der er fodbremse, er den så tilstrækkeligt effektiv? Føles cyklen stabil, eller er det som om at cyklen er ved at falde fra hinanden? Der er stor forskel på cyklers kørestil, så brug din egen mavefornemmelse og prøv at fornemme om det hele spiller. Dette er en faktor, vi også selv tilbyder vores kunder, som til enhver tid kan tage en uforpligtende prøvetur på vores nye cykler - så kom eventuelt ind og mærk forskellen fra brugt til ny.

8. Hårdt vejr og rust

8. Hårdt vejr og rust

Rust på en cykel er aldrig godt og mange vil nok heller ikke mene, at det ser særlig godt ud. Når du køber en brugt cykel, vil der altid være risiko for at den har rust, men hvornår skal du passe ekstra godt på, at rusten ikke tager overhånd?

Det skal du gøre
Overfladisk rust har ikke nødvendigvis noget med cyklens køreegenskaber at gøre. Derimod kan rust omkring essentielle dele såsom stelrørssamlinger, bremser, krankboks og styr være decideret farligt, hvis de er gennemtæret. Tjek derfor cyklen omhyggeligt igennem og især omkring de nævnte brændpunkter. Krads lidt i den eventuelle rust med en skruetrækker, for at se om rusten kun er overfladisk eller om der er grund til nærmere bekymring. Er cyklen gennemtæret af rust på steder, der ikke umiddelbart kan skiftes ud, kan du lige så godt køre den en tur på lodsepladsen.

9. Håndbremser

9. Håndbremser

Det er vigtigt at være i stand til at komme ubesværet fremad på en cykel. Det er dog mindst lige så vigtigt at kunne stoppe igen! Håndbremsernes sliddele er ligesom cykeldæk ikke det dyreste at udskifte på en cykel, men er en nødvendighed, der kan være tidskrævende, hvis man ikke har erfaring med cykelreparationer.   

Det skal du gøre
Prøv bremserne af én ad gangen, og hold øje med om de har nogen effekt. Hvis ikke de virker optimalt, kan du manuelt prøve at klemme bremsen sammen om hjulfælgen med hænderne. Hvis dette løser problemet, betyder det formentlig bare at bremserne skal justeres, men det kan også betyde at bremsekablerne er rustet eller ødelagt. Sker der overhovedet ikke noget, er det nok bremseklodserne der skal skiftes. Husk også at tjekke om hjulenes bremseflader er hule af slitage, da dette kan betyde, at du er nødt til at investere i et nyt hjulsæt.

10. Skrammer på stellet

10. Skrammer på stellet

Det er ikke alle der passer lige godt på sin cykel og undertiden kan det betyde, at der kommer skrammer og ridser på stellet. Det ser for det første ikke særlig flot ud, men kan også være decideret farligt, hvis der er markante indhak i stellet.

Det skal du gøre
Når du tjekker cyklen for rust, skal du samtidig lægge mærke til, om der er ridser, buler eller indhak i stellet. Finder du en ridse, kan du køre en finger eller negl over stedet og mærke efter, om der er skabt en krater, eller om ridsen kun er overfladisk i lakken. En ridse i lakken skal du ikke være bekymret for, men hvis der er deciderede indhak eller buler, så nedsættes styrken i stellet. Da dette kan være farligt at køre rundt på, skal du som det mindste få din lokale cykelmekaniker til at give sin faglige vurdering.

Er du er i tvivl?

Hvis du overvejer at købe en brugt cykel, er det vigtigste som udgangspunkt at have din sunde fornuft og mavefornemmelse med dig. Du har måske set nogle flotte billeder af cyklen på forhånd, men når du ser den i virkeligheden, så gør dig selv den tjeneste at gå alle 10 steps igennem. På den måde sikrer du, at der ikke bliver nogen ubehagelige overraskelser, hvis du vender hjem med cyklen.

Er du i tvivl om cyklens tilstand, så gør dig selv den tjeneste at tænke dig en ekstra gang om. Du er mere end velkommen til at tage hen til din lokale Fri BikeShop og forhøre dig om det du skal være opmærksom på og for at få vores faglige vurdering af cyklen. Skal der udskiftes eller justeres på din nye cykel, så står vi også altid klar til at hjælpe dig godt på vej.

I mange tilfælde kan det bedre betale sig at købe en ny cykel, i stedet for at skulle reparere på en brugt cykel. Omkostningerne ved en brugt cykel kan nemlig hurtigt stige til meget mere end den pris du køber cyklen ind til. Du kan altså i visse tilfælde få en helt ny cykel til samme pris som en brugt cykel vil koste dig i reparationer. Køber du en ny cykel hos Fri BikeShop kan du desuden gøre gavn af vores livstidsservice og på den måde forebygge potentielle reparationer i fremtiden.