Vi tager hensyn - læs alt om vores Corona-tiltag her

Cyklens historie

I dag er cyklen en uundgåelig del af det danske bybillede og den findes i uendelig mange former og farver. Jernhesten gemmer på en revolutionerende historie og udvikling over tid. Læs med her og bliv klogere på, hvem der opfandt cyklen og dens rejse gennem tiden.

Hvornår blev cyklen opfundet?

En cykel er meget mere end bare to hjul og et styr! Det skyldes den over 200 år lange udvikling, som cyklen har været igennem. Udviklingen har banet vej for den cykel, vi i dag tager for givet, hvilket har betydet at cyklen har undergået massive ændringer undervejs - og til stadighed ændrer sig.

Det første cykel-lignende transportmiddel kan dateres helt tilbage til 1817. Dog i en helt anden udformning end det vi kendetegner som en cykel i dag. Generelt kan det være svært at se sammenhængen mellem de første cykler og dem vi cykler på i dag - og heldigvis for det!

Ligesom samfundet, moden og måden vi transporterer os på har udviklet sig, har cyklens udvikling fulgt med. Og hvem ved hvordan fremtidens cykel kommer til at se ud? Lad os dog først tage et kig tilbage på hvordan vi er nået hertil.

Test dig selv: Hvor meget ved du om cyklen?

Er du nysgerrig på hvor meget du egentlig ved om cyklens historie? Så test dine evner i vores lille quiz herunder. Svar på spørgsmålene herunder og find ud af hvor mange du faktisk kan svare rigtigt på.

Cykler gennem tiden

Vi har samlet en række af de mest ikoniske cykeltyper gennem tiden herunder. Alt lige fra opfindelsen af den første cykel, til de avancerede cykler vi kender fra cykelstierne i dag. Få overblikket herunder og lær mere.

1800-1850 - Dræsinen

1800-1850 - Dræsinen

Det aller første cykel lignende transportmiddel blev opfundet af tyskeren Karl Friederich Drais von Sauerbronn tilbage i 1817. Her var cyklen en slags stor løbecykel, fremstillet i træ, som skulle fremdrives ved at løbe med fødderne på jorden.

Cyklen skulle være et alternativ til hesten og fik først sit første navn som Laufmaschine (løbemaskine).

Senere hen blev køretøjet navngivet dræsine efter dens opfinder (Drais). Dræsinen kom allerede til Danmark i 1818, hvor den blev forbedret af den britiske karetmager Denis Johnson og sat i produktion under navnet Pedestrian Hobby Horse.

1850-1900 - Velocipeden

1850-1900 - Velocipeden

Det er stadig uklart hvem der først satte pedaler på dræsinen, men i 1866 patenterede og iværksatte franskmanden Pierre Lallement en produktion af dræsiner med pedaler på forhjulet. Da køretøjet havde fået pedaler, og det var muligt at slippe jorden med fødderne, fik det endnu et nyt navn - velocipede.

Velocipeden var meget populær og kom til Danmark i 1869 med stor interesse, det skabte ligeledes en ”velocipede-feber” som bredte sig over hele landet. Lokale smede påbegyndte produktionen af den populære cykel, som i England fik kaldenavnet Boneshaker - på dansk 'knogleryster' - på grund af de meget ubehagelige køreegenskaber.

Køretøjet var meget tung og klodset og derfor svækkedes populariteten allerede i 1870. Populariteten fortsatte dog i England og her udviklede de det hule og lette rørstel og senere kom hjul med opspændte tynde eger, kuglelejer samt affjedring.

1880-1910 - Bicyclen (Væltepeter)

1880-1910 - Bicyclen (Væltepeter)

Senere blev forhjulet noget større, det gjorde nemlig, at der ikke skulle trædes så hurtigt rundt i pedalerne ved høj fart. Denne type cykel blev efterhånden til den høje bicycle, som var en helt anden konstruktion end tidligere.

Bicyclens totalvægt var nu på 30 kg., som tidligere havde været oppe på 50 kg, det betød derfor at man kunne opnå større fart. Sammen med den høje bicycle opstod også cykelsport og cykelbeklædning

De første høje bicycler kom til Danmark i 1875, og blev hurtigt meget populære. I 1882 var der flere hundrede, da produktionen også var påbegyndt i Danmark. Her blev det nødvendigt, at tilføje nye bestemmelser i politivedtægterne om kørsel på ”ridemaskiner”.

Den høje bicycle blev blandt danskerne kendt som 'væltepeter', på grund af dens tendens til at være udfordrende at holde balancen på.

1888-1950 - Safety cyklen

1888-1950 - Safety cyklen

I 1888 opstod den lave og mere sikre safety-cykel, som minder om den cykel vi kender i dag. Den nye cykeltype kom med to lige store hjul, et lavere tyngdepunkt og pedaler i forbindelse med tandhjul og kæde til baghjulet.

Safety-cyklen blev først forbedret med luftfyldte dæk og slanger, som senere blev oppumpelige. Tillige kom variable gearsystemer og frihjulet omkring 1900. I 1892 blev bicycle til cycle og dernæst til cykel. 

Cyklen nåede altså i store træk sin endelige udformning i 1890’erne – her anvendte man de nuværende principper for stellets opbygning og navgear. Der er dog sket en stor udvikling på udstyrssiden lige siden.

1992-nu - Elcyklen

1992-nu - Elcyklen

Elcyklen er nutidens store trend indenfor cykling, men den idéen til denne opstod allerede tilbage i 1895 - her fik det amerikanske firma Bolton Jr. patent på en cykel med elmotor i baghjulet.

Allerede to år senere i 1897, blev det næste patent taget på en elcykel med motor i begge hjul. Der kom dog aldrig rigtig gang i produktionen, da teknikken ikke var udviklet.

Herfra gik der næsten 100 år før man fandt ud af, hvordan man løste de problemer. Det kan formentlig forklares ved, at der i mellemtiden har været fokus på, at udvikle bilen. I 1992 begyndte de første moderne elcykler at komme på markedet, de var dog ikke nær så udviklet som dem vi ser i dag.

Cyklen i dag

Selvom cyklen i sin tid blev opfundet i Tyskland og senere tog en stor udvikling i England, er vi i Danmark et af de lande i verden, der cykler mest. Faktisk er de danske cykelstier kun overgået af Holland, som er det land der cykler mest i hele verden - dernæst kommer Danmark som nr. 2 og Finland som nr 3. Danskerne tilbagelægger således i gennemsnit 530 km om året på den tohjulede konstruktion, vi alle har lært at kalde for en 'cykel'.

Fra 1950'erne og frem har cyklen udviklet sig i mange forskellige retninger og derfor er en cykel ikke bare en cykel i dag. Blandt de mest populære cykeltyper finder man således både racercyklen, mountainbiken, elcyklen, ladcyklen og mange andre typer.

Fremtidens cykel

Hvordan kommer fremtidens cykel til at se ud?

Som cykelbutik lever vi af at få danskerne op på cyklen. Derfor følger vi altid med i udviklingen af cykeltyper og nye trends, der kan sørge for at opfylde de til stadighed ændrende behov for du og jeg som cyklister.

Elcyklen fortsætter sin rivende udvikling

I dag er elcyklen en af de hurtigst voksende cykeltyper, som stadig bliver mere og mere populær blandt danske cyklister. For mange bliver elcyklen en erstatning for bil nr. 2 og med elcyklen har samtidig gjort det muligt for mange at komme lettere og hurtigere frem end på en almindelig cykel.

Med flere biler på vejene og tættere befolkning i de større byer forventes det, at elcyklen også fremover vil være et alternativ til bilen eller bussen. Samtidig bliver teknologien i elcyklerne bedre, så de kan køre længere og opfylde mange af de behov vi har i hverdagen.

Cykelsportens indflydelse på cyklens udvikling

Også på motionsfronten er cykling i rivende udvikling. Med store pengesummer fra sponsorer og den evige jagt på optimering, sker der hele tiden nye kvantespring i udviklingen af cyklen. Det gælder både for mountainbiken, racercyklen og alt derimellem. Det betyder derfor at vi i dag ser mange forgreninger af de forskellige cykeltyper, som f.eks. gravel-cyklen, downhill-mountainbiken og cyclo cross-cyklen.

Ét er sikkert. Vi er ikke i tvivl om at udviklingen af cyklen vil fortsætte i lang tid fremover!

Anbefalede artikler til dig

Se flere indlæg
Se flere indlæg