Dit valg af cykeldæk

Vi stiller spørgsmålet: Kanttrådsdæk eller foldedæk?

Man skelner som oftest mellem traditionelle kanttrådsdæk og foldedæk som de to overordnede typer af cykeldæk. Det kan dog være svært at skelne mellem fordele og ulemper, alt efter hvilket behov man har. Så er dine cykeldæk slidt? Står du overfor et nyt cykelkøb? Eller vil du bare udbygge din viden? Hvad end dit mål er, vil vi prøve at guide dig gennem de to mest benyttede dæktyper.

Kanttrådsdæk

Kanttrådsdæk er den mest anvendte dæktype på citybikes og almindelige cykler. Dæktypens navn er givet på grund af den stålwire, der sidder i den inderste kant af dækket, tættest på selve hjulfælgen. Stålwiren har til formål at sikre dækkets runde form, selv når det ikke er monteret, og sikrer desuden at dækket bliver holdt tæt fast om hjulet. Som regel er kanttrådsdæk en del kraftigere end andre dæk og har en tykkere gummibelægning. Dette kan forebygge mange irriterende punkteringer – især om vinteren, hvor vejene er fyldt med skarpe sten.

Hvis du alligevel skulle være så uheldig at punktere, kan kanttrådsdæk være svære at montere og afmontere. Stålwiren gør nemlig dækket mindre fleksibelt og derfor skal der bruges en del kræfter for at krænge det over hjulkanten. Når du skifter kanttrådsdæk anbefaler vi derfor, at du ikke bruger dækjern i almindelig plastik, men i stedet benytter dækjern i hård plast eller metal. Den bløde plast kan nemlig let risikere at knække i kraftanstrengelserne.

Stålwiren og det kraftige gummilag sikrer dækkets styrke, men på kompromis af vægten. Så går du op i at din cykel skal være let, er kanttrådsdæk måske ikke dit førstevalg. Men til bykørsel med større risiko for skarpe glasskår på vejen, eller vinterkørsel med hårde betingelser, vil et kanttrådsdæk dog egne sig rigtig godt og måske være det foretrukne valg for dig og din cykel. Desuden er kanttrådsdæk også billigere end de fleste andre dæktyper.

Cykeldækkets anatomi

Cykeldækkets anatomi

Et cykeldæk består af mange forskellige lag, der alle er med til at sikre dig komfort, hurtighed og mindst mulig risiko for punktering. Nogle cykeldæk har desuden indbygget en ekstra tyk gummimembran, der fungerer som punkteringsbeskyttelse. Med denne ekstra beskyttelse kan man opnå næsten punkterfrie cykeldæk, idet membranen sørger for, at skarpe objekter ikke kan trænge ind til cykelslangen.

Foldedæk

Mens stålwiren udgør dækkets inderste kant i kanttrådsdækket, er trådene i et foldedæk lavet af syntetiske fibre. Trådene laves ofte i kevlar, hvilket gør dækkanten stærk, men samtidig også langt mere fleksibel end kanttrådsdækket. Kevlarens fleksible struktur gør det derfor lettere at montere og afmontere dækket, og derfor er det mere bekvemt at skifte, hvis du er så uheldig at punktere. Kevlar vejer desuden meget mindre end stålwire, hvilket gør denne type cykeldæk attraktiv for f.eks. MTB- og landevejsryttere, der som udgangspunkt ønsker at gøre sine cykler så lette som muligt.

Foldedæk har som regel et mindre kraftigt slidbanemønster (selve kørefladen), hvilket giver mindre rullemodstand på landevejen. Med et mere "flat" dækmønster griber gummien bedre fast i asfalten og sikrer et godt vejgreb, når du kaster cyklen rundt i svingene. Samtidig skal du også bruge færre kræfter for at holde den samme fart, da kontakten mellem cykel og asfalt reduceres. Man bruger derfor ofte foldedæk i landevejscykling, selvom der også findes foldedæk med kraftigere slidbanemønster, som mange MTB-ryttere foretrækker.

Brugen af kevlar i kanttråden, i stedet for stålwire, betyder, at foldedækket som regel er en del dyrere end kanttrådsdæk. Udover prisen, har foldedækket dog ingen umiddelbare ulemper, da gummilaget i princippet kan være lige så kraftigt som de mest robuste kanttrådsdæk. F.eks. omtales foldedækket Schwalbe Durano Plus ofte som et af de mest punkteringsfri racerdæk i verden.

Nogle cykelkendere vil måske indvende, at en ulempe ved foldedæk er, at de lettere kan ”ryge af”, da de ikke bliver holdt fast til hjulfælgen på samme måde som kanttrådsdæk. Men så længe der er luft i slangen, vil dækket altid låse sig ind i hjulfælgen og derfor kan det kun ryge af ved fejlmontering, eller hvis dækket er meget slidt. Hvis du tager dine forholdsregler, er der altså ingen grund til bekymring.

Vores bedste råd til dig der vil undgå punktering

Uanset hvilken dækttype du kører med, så er den bedste og billigste måde at holde sig punkteringsfri altid at have det korrekte lufttryk i sine dæk. Hvis du pumper dine dæk for hårdt, kan dækkets fibre springe og forårsage ujævnheder i dækket eller i værste tilfælde revne helt. På den anden side vil et for lavt pumpet dæk samle sten op og på den måde langsomt lade stenene bore sig ind til slangen.

På langt de fleste dæk angiver fabrikanten et minimum og maksimum lufttryk, som vi anbefaler at du altid holder dig indenfor. Dette kan blandt andet tjekkes med en pumpe med manometer, som tydeligt kan vise dig, hvilket tryk dine dæk har. En anden mulighed er også at få din lokale Fri BikeShop til at pumpe dine dæk op, og derefter mærke hvordan det korrekte lufttryk nogenlunde føles, når du klemmer om dækket med fingrene. På den måde vil du altid have en tommelfingerregel for om dine dæk trænger til mere luft eller ej.

Udbredte typer af cykeldæk

Udbredte typer af cykeldæk

  • Kanttrådsdæk: Kanttråd af stålwire
  • Foldedæk: Kanttråd af kevlar
  • Lukkede ringe: Slange og dæk er syet sammen
  • Slangefri dæk: Lukker tæt og gør ingen brug af slange
  • Luftfri dæk: En solid gummimasse udgør dækket