El-cykel test: Batavus Verona El-cykel

Louise har testet Batavus Verona E-go el-cyklen i 7-10 dage, og har samtidig svaret på et spørgeskema om el-cykel testen - Læs anmeldelsen herunder

GENEREL INFORMATION

Navn: Louise Juhl Williams
Alder: 30 år
Samlet vurdering: ****
Lever produktet op til din forventning?: ****

_______________________________________________________________________________________________________________________

Elcykel testen

Da jeg fik muligheden i sidste måned, for at være jeres test person, blev jeg ubeskrivelig glad.

Har gået længe og overvejet
Jeg har det seneste år gået med tanken om at købe en el-cykel hos jer i Fri BikeShop. Jeg har med jævne mellemrum kigget på jeres hjemmeside for at undersøge muligheden for finansiering og udbuddet af el-cykler.

Uden at komme med en længere forklaring, så var det økonomisk ikke muligt for mig at anskaffe en el-cykel. Så jeg cyklede et par gange om ugen på min almindelige cykel (25/30 km om dagen). Ved modvind og vejrskifte var det bussen – hvilket irriterede mig grænseløst, da min bus kun kørte 2 gange i timen og det altid stressede mig for at nå den.

Så igen, jeg var virkelig begejstrede for, at jeg fik muligheden for at teste denne cykel.

Hvordan var modellen at sidde på og cykle med
Cyklen er rigtig flot og jeg sidder rigtig godt på den og føler mig tilpas. Til sammenligning, så ligger jeg mere ned på min gamle cykel, hvilket gav mig ondt i ryggen og i mine håndled. På denne cykel sidder jeg rank og jeg spænder ikke i skulder/nakke. Min gamle cykel er nok også mere en racer cykel – hvilket nu har vist sig ikke at være min stil alligevel :)

Der er selvfølgelig også forskel på el-cykler, hvilket viste sig på min 2-3 dag på denne cykel. Der var min egen på jeres værksted og jeg fik en anden model i låneperioden at cykle på. Denne sad jeg virkelig dårligt på og var meget ubekvemt for mig.

Louises oplevelse med Batavus Verona E-go el-cykel

Louises oplevelse med Batavus Verona E-go el-cykel

Hjælper den dig op ad bakken? : ***** (højt)
Kan du holde formen? : ****
Kommer du rent faktisk hurtigere frem? : ***** højt)
Føler du at du mangler motion? : ***
Hjælper el-cyklen dig i din travle hverdag? : ***** (højt)

De tekniske egenskaber ved Batavus Verona E-go
Brugeroplevelsen af hele cyklen: ****
God rækkevidde: ****
Ladetid: ****
Hjælpeniveauerne: ***** (højt)
Guide til opladning og vedligeholdelse: ***** (højt)

El-cyklen tager 20 min af min samlet cykeltid
Min rute starter kl. 7 hver morgen. Jeg har ca.10 km på en lige strækning, hvor der er kun enkelte lyskryds og et par stejle bakker – resten af ruten er inde i centrum af København. Det er en sand fornøjelse de første 10 km.

Hvis der er modvind, så får den en styrke 4 i 6 gear og jeg cykler ”roligt” af sted. Cyklen kan max. køre 25 km/t, før motoren slår fra, hvilket jeg ofte har oplevet, på de dage, hvor vinden ikke var været for øje. Når motoren slår fra – er cyklen virkelig tung at danse med, så hvis man gerne vil op i et højt tempo over 25 km/t – så er det ikke denne cykel, man skal anskaffe sig. Men jeg har som sagt affundet mig med, at jeg på denne strækning har et jævnt tempo på 25 km/t, da den i sidste ende kapper 20 min af min samlet cykeltid, fordi jeg indhenter en masse tid – fx på bakkerne. Når jeg møder en bakke er det op på styrke 5 og så flyver jeg nærmest derud af uden at bruge energi på det.

Når jeg når ind til byen bliver det lidt sværeat benytte el-delen. Folk cykler meget tæt derinde, overhaler indenom, viser ikke af, når de drejer og cykler pludselig ind foran en. Så jeg har den på styrke 1 og må bare følge cykelstrømmen. Cyklen er hurtig til at ”starte”, når man fx har holdt i et kryds, men når mange cykler indenom en osv, så får den ikke sin fulde effekt at vise her.

"Jeg behøver ikke at skifte tøj efter cykelturen"
Min rute starter kl. 7 hver morgen. Jeg har ca.10 km på en lige strækning, hvor der er kun enkelte lyskryds og et par stejle bakker – resten af ruten er inde i centrum af København. Det er en sand fornøjelse de første 10 km. Hvis der er modvind, så får den en styrke 4 i 6 gear og jeg cykler ”roligt” af sted. Cyklen kan Max. Køre 25 km/t før motoren slå fra, hvilket jeg ofte har oplevet, på de dage, hvor vinden ikke var været for øje. Når motoren slår fra – er cyklen virkelig tung at danse med, så hvis man gerne vil op i et højt tempo over 25 km/t – så er det ikke denne cykel, man skal anskaffe sig. Men jeg har som sagt affundet mig med, at jeg på denne strækning har et jævnt tempo på 25 km/t, da den i sidste ende kapper 20 min af min samlet cykeltid, fordi jeg indhenter en masse tid – fx på bakkerne. Når jeg møder en bakke er det op på styrke 5 også flyver jeg nærmest derud af uden at bruge energi på det.

Når jeg når ind til byen bliver det lidt svære, at benytte el-delen. Folk cykler meget tæt derinde, overhaler inden om, viser ikke af, når de drejer og cykler pludselig ind foran en. Så jeg har den på styrke 1 og må bare følge cykelstrømmen. Cyklen er hurtig til at ”starte”, når man fx har holdt i et kryds, men når mange cykler inden om en osv, så får den ikke sin fulde effekt at vise her.

"Jeg tager nu nogle gange en lidt længere rute hjem"
Batavus Verona E-go har et 400wh batteri på cyklen. Batteriet holder distancen som beskrevet i anvisningen, så det er jeg rigtig tilfreds med og ved hvad jeg kan regne med.

Jeg har til tider, taget en længere cykelrute hjem, bare fordi jeg nu kunne. Naturen er nemlig smukkere på den rute, men de ekstra bakker har tidligere afholdt mig fra at tage ruten – bakkerne er nu de sjoveste at cykle på – med denne el-cykel.

Jeg kan dog godt mærke, at jeg ikke længere får den samme motion i min dagligdag. Men måske kan cyklen nu give mig et overskud til at få cyklet af sted til træningscenteret om aften – som så ligger 5 km væk. Og i det lange hele, hvis jeg tog bussen før – i gennemsnit 8 gange om måneden i stedet for min gamle cykel, og jeg nu fremover altid tager min el-cykel – så giver det måske det samme i det hele på motionsfronten ?

Jeg er i hvert fald rigtig glad for den og nyder min cykeltur hver dag nu. Før var det bare den sure pligt, som skulle overståes for at spare buspengene.

Se flere el-cykler

El-cykler giver dig medvind på cykelstien.